Līdz šim Latvijas Republikā ir izveidoti jau vairāk nekā 1,5 milj. digitālo Covid-19 sertifikātu un aizvien pieaug to iedzīvotāju skaits, kas izmanto sertifikātu savā ikdienā. Tāpēc Nacionālais veselības dienests (NVD) ir apkopojis iedzīvotāju biežāk uzdotos jautājumus par digitālo Covid-19 sertifikātu un tā izmantošanu. Ieskaties un noskaidro atbildes!
1. Kāpēc mans pirmreizējais vakcinācijas sertifikāts nav derīgs?
“Pirmreizējais vakcinācijas sertifikāts” tikai informē personu, kad tiek saņemta Covid-19 vakcīnas pirmā deva. Saņemot otro devu, ir jāpieslēdzas tīmekļvietnē www.covid19sertifikats.lv un jāizveido jauns sertifikāts ar nosaukumu “Vakcinācijas sertifikāts”, kas apliecina pabeigtu Covid-19 vakcinācijas kursu.
2. Kā iegūt sertifikātu, ja nelietoju internetbanku un man nav cita pieslēgšanās rīka?
Sertifikātu var saņemt Rīgas pašvaldības centros, ārstniecības iestādē, kurā veikta vakcinācija, citu lielo pilsētu informācijas centros vai valsts vienotajos klientu apkalpošanas centros, iepriekš pierakstoties uz vizīti. Adreses un tālruņus var noskaidrot, zvanot 8383 un tīmekļvietnes www.vmnvd.gov.lv sadaļā “Digitālais Covid-19 sertifikāts”.
3. Kā izmantot sertifikātu pēc uzvārda maiņas?
Informācija par uzvārda maiņu tiek saņemta no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) divu nedēļu laikā. Pēc divām nedēļām iedzīvotājam ir jāpieslēdzas tīmekļvietnē www.covid19sertifikats.lv, jāizdzēš esošais sertifikāts un jāpieslēdzas atkārtoti, lai izveidotu sertifikātu ar jauno uzvārdu. Līdz tam brīdim sertifikātu ar veco uzvārdu var izmantot, papildus uzrādot pasi vai personas apliecību un dokumentu, kas apliecina uzvārda maiņu.
4. Kur ir redzams mana bērna sertifikāts?
Tīmekļvietnē www.covid19sertifikats.lv jānospiež poga “Apskatīt savus sertifikātus”, jāpieslēdzas ar savu internetbanku vai citu rīku un jāizvēlas apskatīt aizbildībā esošu personu sertifikātus. Savukārt jaunieši no 14 līdz 17 gadiem, kuriem ir pieejama pilnā internetbankas vai Smart ID versija, sertifikātu iegūst, pieslēdzoties tīmekļvietnē ar savu identitāti.
5. Vai mans sertifikāts būs derīgs arī ārpus Latvijas Republikas?
Latvijas Republikā izsniegtu digitālo Covid-19 sertifikātu varēs noskenēt un pārbaudīt citās valstīs, kuras ir pievienojušās Eiropas vienotajai vārtejai.
Katra valsts ir tiesīga noteikt kārtību attiecībā uz ieceļošanu un uzturēšanos valstī, tajā skaitā sertifikāta izmantošanas kārtību. Tas ir atkarīgs no valsts epidemioloģiskās situācijas un citiem faktoriem. Digitālais Covid-19 sertifikāts ir drošs un pārbaudāms apliecinājums par veikto vakcināciju, Covid-19 pārslimošanu vai laboratoriskā testa rezultātu
Informāciju par sertifikāta izmantošanas kārtību konkrētajā valstī var noskaidrot Eiropas Komisijas tīmekļvietnē (https://reopen.europa.eu/en) vai sazinoties ar galamērķa valsts atbildīgo valsts pārvaldes iestādi. Jāņem vērā, ka šī informācija ir mainīga, līdz ar to īsi pirms ceļojuma, komandējuma vai cita veida brauciena to nepieciešams pārbaudīt!
6. Kā saņemt sertifikātu, ja esmu vakcinējies ārpus Latvijas?
Latvijā var izmantot sertifikātu, kas ir izveidots Eiropas Savienības dalībvalstī vai valstī, kas ir pievienojusies ES vienotajai digitālajai vārtejai. Valstu saraksts ir pieejams Eiropas Komisijas tīmekļvietnē (https://reopen.europa.eu/en).
Ja vakcinācija ir veikta ārpus šīm valstīm, tad sertifikāta izveidei vakcinācijas fakts ir jāreģistrē Latvijas Republikā, vēršoties ar iesniegumu NVD (vairāk informācijas, zvanot 80001234 vai NVD tīmekļvietnes sadaļā “Sertifikāta izveide, ja vakcinācija veikta ārpus Eiropas valstīm”).
Vakcinācijas faktu varēs reģistrēt personas, kurām pienākas valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi Latvijas Republikā, kā arī personas, kurām ir piešķirta termiņuzturēšanās atļauja Latvijā, Latvijā studējoši pilna laika ārvalstu studenti un Latvijā akreditēti un rezidējoši ārvalstu diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību, starptautisko organizāciju un to pārstāvniecību darbinieki un viņu ģimenes locekļi.
7. Kā pārbaudīt, vai mans sertifikāts ir derīgs?
Sava sertifikāta derīgumu var pārbaudīt, izmantojot tīmekļvietnes www.covid19sertifikats.lv pogu “Verificēt sertifikātus”, vai arī mobilo lietotni Covid19Verify, kas ir pieejama App Store un Google Play Store. Pārbaudes veikšanai nepieciešams augšupielādēt sertifikāta QR kodu vai vērst pret to savas viedierīces kameru.
8. Kāpēc mans sertifikāts nav pieejams?
Informāciju par veikto vakcināciju sistēmā ievada vakcinācijas veicējs un uz tās pamata ir izveidojams vakcinācijas sertifikāts. Savukārt Covid-19 pārslimošanas sertifikāta un laboratoriskā testa rezultāta sertifikāti ir izveidojami uz laboratoriju ievadīto datu pamata.
Ja tīmekļvietnē www.covid19sertifikats.lv nav pieejams sertifikāts pēc veiktās vakcinācijas, nepieciešams pieslēgties www.eveseliba.gov.lv un pārbaudīt, vai informācija par veikto vakcināciju ir redzama sadaļas “Vakcinācijas dati” apakšsadaļā “Vakcinācijas fakti” (atlasot noteiktu laika periodu kalendārā). Ja informācija:
- nav redzama – jāsazinās ar ārstniecības iestādi, kurā veikta vakcinācija, un jālūdz pārbaudīt E-veselības sistēmā ievadītos datus;
- ir redzama – par neesošo sertifikātu ir jāinformē NVD, zvanot pa tālruni 8989.
Savukārt, ja nav pieejams pārslimošanas sertifikāts (pārslimošanai ir jābūt apstiprinātai laboratoriski) vai laboratoriskā testa rezultāta sertifikāts, jāsazinās ar konkrēto laboratoriju un jālūdz pārbaudīt E-veselības sistēmā ievadītos datus.