Aktualitātes Kampaņa

Kampaņas “Uzticies pārbaudot!” ietvaros SPKC jau otro gadu informē sabiedrību par drošu un legālu skaistumkopšanas pakalpojumu nozīmi un dažādiem infekcijas slimību riskiem pakalpojumu saņemšanas laikā. Šogad īpaša uzmanība tika pievērsta invazīvās skaistumkopšanas procedūrām (tetovēšana, pīrsings, mikropigmentācija jeb permanentais grims, kosmētiskās injekcijas) un procedūrām ar salīdzinoši lielu ādas traumēšanas risku (manikīrs, pedikīrs).

 

Problemātika un kampaņas mērķauditorija

Skaistumkopšanas pakalpojumus izmanto katrs otrais Latvijas iedzīvotājs. Lai gan 79% norādījuši, ka viņiem, izvēloties skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzēju, ir būtiska higiēnas prasību ievērošana, gandrīz katrs astotais Latvijas iedzīvotājs joprojām regulāri izmanto iespēju saņemt skaistumkopšanas pakalpojumus “mājas apstākļos”, liecina SPKC 2019. gadā veiktā aptauja par invazīvo skaistumkopšanas pakalpojumu izmantošanu.

Aptaujas rezultāti liecina, ka katrs otrais respondents (51%) ir izmantojis invazīvās skaistumkopšanas pakalpojumus, visbiežāk – 15–39 gadus vecas sievietes. Taču tikai 57% respondentu kā būtisku norādījuši speciālista kvalifikāciju un profesionalitāti, ko apliecina atbilstošie sertifikāti. Un tikai 17% jeb teju katrs sestais Latvijas iedzīvotājs pārliecinās, vai pakalpojuma sniedzējs ir paziņojis par savu darbību Veselības inspekcijai. Izteikta vienaldzība pret speciālista kvalifikāciju vērojama 40–49 gadu vecuma grupā, kur tas rūp tikai 48% aptaujāto. Tādēļ kā mērķauditorija šī gada kampaņai tika mērķtiecīgi izvēlēta skaistumkopšanas pakalpojumu saņēmēji vecumā no 25 līdz 50 gadiem.

Nedroši un nehigiēniski skaistumkopšanas pakalpojumi, darba piederumi un telpas var veicināt infekcijas slimību izplatīšanos, negatīvi ietekmējot gan klientu un pakalpojumu sniedzēju, gan visas sabiedrības veselību kopumā.

Lai mudinātu cilvēkus atbildīgāk izturēties pret savu veselību un skaistumu, SPKC ar šo kampaņu vērsās pie skaistumkopšanas pakalpojumu saņēmējiem, īpaši uzrunājot to sabiedrības daļu, kas dažādu iemeslu dēļ izvēlas nedrošus pakalpojumus. Kampaņas otra mērķauditorija bija skaistumkopšanas un tetovēšanas pakalpojumu sniedzēji visā Latvijā.

 

Kampaņas aktivitātes, rezultāti un budžets

Kampaņa īstenota 2020. gada jūlijā un augustā – vasaras mēnešos, kad cilvēkiem ir vairāk brīva laika, lai pievērstos skaistumkopšanai, un pludmales sezona mudina biežāk veikt manikīru un pedikīru vai iegūt jaunu tetovējumu.

Kampaņa tika pieteikta ar reklāmām vides stendos Rīgā un lielākajās reģionu pilsētās, kā arī interneta vidē, piemēram, lielākajos interneta portālos delfi.lv, tvnet.lv, jauns.lv, ss.lv, inbox.lv u. c., līdz augusta beigām kopā sasniedzot vairāk nekā 500 000 iedzīvotāju lielu auditoriju visā Latvijā. Vairāk nekā 1060 skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem visā Latvijā tika nosūtīti informatīvi materiāli.

Lai vienkāršā valodā informētu skaistumkopšanas pakalpojumu saņēmējus par jautājumiem, kam jāpievērš uzmanība, apmeklējot skaistumkopšanas un tetovēšanas salonus, tika izstrādāti 10 drošas skaistumkopšanas un tetovēšanas likumi, kas testa veidā pieejami digitālajā vidē https://www.spkc.gov.lv/lv/uzticies-parbaudot.

Sadarbībā ar ekspertiem izveidots arī informatīvs video ar padomiem, kā pārliecināties par skaistumkopšanas pakalpojumu drošību un kādus jautājumus uzdot savam skaistumkopšanas speciālistam vai tetovēšanas meistaram. Ar video iespējams iepazīties:

https://www.facebook.com/474364605952869/videos/612497122978232.

Kampaņas “Uzticies pārbaudot!” kopējais budžets ir EUR 39,6 tūkstoši eiro (bez PVN), no kuriem lielākā daļa jeb vairāk nekā 60% atvēlēti kampaņas reklāmas materiālu izvietošanai medijos.


Ekspertu iesaiste komunikācijā un citi komunikācijas kanāli

Kampaņas satura izstrādē tika iesaistīti un galvenos vēstījumus gan tradicionālajos medijos, gan sociālajos tīklos skaidroja SPKC un Veselības inspekcijas speciālisti, dermatoloģe, estētiskās medicīnas speciāliste Lauma Valeine, Manikīra un pedikīra asociācijas valdes priekšsēdētāja Dina Apine, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Latvijas Infektoloģijas centra Infektoloģijas poliklīnikas vadītāja, sertificēta infektoloģe, dermatoloģe un veneroloģe Inga Ažiņa, Latvijas Tetovēšanas biedrības vadītājs Edgars Freimanis, Latvijas Skaistumkopšanas speciālistu asociācijas prezidente Sabīne Ulberte un Latvijas Kosmētiķu un kosmetologu asociācijas prezidente Renāte Reinsone. Piesaistīto ekspertu aktīvā komunikācija rezultējusies ap 100 publikācijās nacionālajos un reģionālajos medijos un veicinājusi viedokļu apmaiņu un diskusijas sociālajos tīklos.

Savukārt to auditorijas daļu, kas ikdienā neseko ārstu, asociāciju vai citu iestāžu sociālo tīklu kontiem un īstenotajām aktivitātēm, vairāk ierastā vidē un valodā “kā līdzīgs līdzīgu” uzrunāja skaistumkopšanas pakalpojumu saņēmēji ar lielu sekotāju bāzi sociālajos tīklos: Kašers (vairāk nekā 32 000 sekotāju), Maija Armaņeva (vairāk nekā 71 000 sekotāju) un Samanta Tīna (vairāk nekā 43 000 sekotāju). Katrs no viņiem savos sociālo tīklu kontos dalījās ar kampaņas ekspertu izstrādātājiem materiāliem – drošas skaistumkopšanas un tetovēšanas likumiem – un aicināja savus sekotājus pievērst īpašu uzmanību pakalpojumu kvalitātei un drošībai. Šādā izpratnē tika lietots apzīmējums “kampaņas vēstnesis”. Maijas Armaņevas publicētos storijus Instagram noskatījās gandrīz 75 000 sekotāju, kuri ikdienā seko līdzi Maijas viedoklim par skaistumkopšanas jomas jautājumiem. Kašera publicētie storiji sasnieguši vairāk nekā 78 000 Instagram lietotāju, bet Samantas Tīnas storijiem bijuši 57 000 skatījumu.

Noslēdzoties kampaņai "Uzticies pārbaudot", SPKC izvērtēja kampaņas aktivitātes un sasniegtos rezultātus. Plānotā mērķa auditorija tika saniegta, pateicoties 7 ekspertu skaistumkopšanas jomā iesaistei, kas deva ievērojamu ieguldījumu kampaņas materiālu un satura sagatavošanā. Papildus ekspertiem tika piesaistīti arī 3 influenceri. Atzīstam, ka turpmāk īpaši rūpīgi izvērtēsim arī influenceru paustos viedokļus ārpus kampaņu vēstījumiem, tādējādi izslēdzot viedokļu atšķirību starp influnceriem un SPKC paustajām vērtībām.